TEACHERS' EFFORTS TO INCREASE SPIRITUAL INTELLIGENCE USING THE CENTRAL LEARNING MODEL AT AL-HAROKAH EARLY CHILDHOOD EDUCATION, KELAMBI HAMLET

  • Hasbullah Prodi Pendidikan Agama Islam, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Qamarul Huda, Indonesia
  • Supriadi Prodi Pendidikan Agama Islam, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Qamarul Huda, Indonesia
Keywords: Sentra learning Model, intelegnece, spiritual

Abstract

Using “Sentra” learning model is necessary to be applied in teaching and learning, particularly in teaching early childhood to improve all aspect of intelgence especilally spiritual intelegence. This study is purposed to know the teacher’s effort in improving student’s spiritual intelegence by using “SENTRA “learning model at PAUD Al- Harokah. This study use qualitaif deskriftif method. Samples of this study were all teacher of PAUD KB – Al- Harokah. The data is collected by using observation, documentation and interview. This study found that the “SENTRA” learning model was able to improve the spiritual intelegence of students. This is proved by the student’s habbit such as do the right thing in their daily life at school including pray, sholah five times in a day, following the halaqah, speak in politely, and help each other.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dara. Partini, pengantar pendidikan anak usia dini, (Yogyakarta: Grafindo Litera Media, 2010)
Syudi. Psikologi Belajar PAUD. Pustaka Insan Madani, (Yogyakarta: Pustaka Insan Madani, 2010)
M. Ihsan Dacholfany. Uswatun Hasanah.Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Konsep Islam, (Jakarta: Imprint Bumi Aksara, 2018 )
Lufiana Harani Utami. Pengembangan kecerdasan spiritual siswa di SD Tompokersan Lumajang. Jurnal UIN Sunan Jati. Bandung. 2015
Rhenal & kasasli, Sentra “Membangun Kecerdasan dan Kemampuan Anak Sejak Usia Dini Demi Masa Depan yang Cemerlang”, (Jakarta: Mizan, 2019)
Anis Fauzi dan Sihat Subihat. Per kembangan Kecerdasan Spiritual dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Pra Sekolah. Journal IAIN Sultan Hasanudin Banten.2016
Eci Seri Wahyuni & Nofaldi. Metode pembelajaran yang digunakan PAUD Permata Bunda. Journal, IAIN Batu Sangkar Sumatra Barat. 2016
Fibrianto, S. 2021. How Sharing and Jumping Task Affect to Student Interaction in Chemistry Learning.Journal of Physics: Conference Series 1882 (1), 012101
M. Imam Pamukas, Yuristira Wira Cholifah dan Reni Oktaria. Pengalaman Belajar Anak Usia 5-6 Tahun Dalam Aspek Kecerdasan Spiritual TK Salman Al-farizi.. Journal Universitas Islam Bandung 2016
Safaria, Interpersonal Intellegence, (Sleman: Amara Books, 2005)
Thomas, Hoerr, Buku Kerja Multiple Intellegence. Terjemahan Ary Nilandari, (Bandung: Kaifa MZN, 2007)
Amstrong, Thomas. Sekolah Para Juara. (Terjemahan Yudhi Murtanto).Bandung: KAIFA (2003: 42)
Williams E, Evelyn, Mengajar Dengan Empati. (Terjemahan FuadFerdinan). Bandung: Penerbit Nuansa.2005: 162)
Menurut Bronson (Tadkiroatun Musfiroh 2005: 90),
Indria. Pemikiran Howard Gardner dalam pendidikan anak usia dini. Journal Ilmiah Pendidikan PraSekolah dan Sekolah Awal. Universitas Muhammad iyah Ponorogo.2016
Mia Rakhmalia. Penggunaan model pembelajaran sentra dan lingkungan dalam meningkatkan keterlibatan siswa di pos paud terpadu. Journal. Vol 1. 2014
Yuliana Nurani, Trias Mayang Sari. Pengembangan model kegiatan sentra bermain dalam mengembangkan kreativitas anak usia dini.
Rhenal & Kasasli, Sentra “Membangun Kecerdasan dan Kemampuan Anak Sejak Usia Dini Demi Masa Depan yang Cemerlang.
Puspita Ria Oktari, Nurlaili, Ahmad Syarifin. Kesulitan Anak Usia Dini Dalam Berintraksi Sosial Di TK Negeri 09 Bengkulu Selatan.(Journal al-Fitrah. 2019)
Wawancara Dengan Narasumber, Ibuk Eka Marliana Pada Senin, Tanggal 6 April 2023
Wawancara Dengan Narasumber, Ibuk Muniim Pada Rabo, Tanggal 8 April 2023
Wawancara Dengan Narasumber, Ibuk Baiq Seri Ulani. Pada Kamis, Tanggl 9 April 2023
Published
2023-12-22
How to Cite
Hasbullah, & Supriadi. (2023). TEACHERS’ EFFORTS TO INCREASE SPIRITUAL INTELLIGENCE USING THE CENTRAL LEARNING MODEL AT AL-HAROKAH EARLY CHILDHOOD EDUCATION, KELAMBI HAMLET. At-Ta’dib ( Jurnal Pendidikan Islam), 3(02), 80-86. https://doi.org/10.59702/at-ta’dib.v3i02.38